Akademik Personel Kişisel Web Siteleri – mysite.ku.edu.tr

mysite.ku.edu.tr, Koç Üniversitesi akademik personelinin, kişisel sitelerini belli bir standart ile hazırlamaları için tasarlanmıştır. Bu site aracılığıyla çok fazla teknik bilgiye ihtiyaç duymadan, kendi web sitenizi kolayca kurabilir ve güncellemelerinizi yapabilirsiniz.

Güvenlik ve operasyonel maliyetler yüzünden site üzerindeki bazı kısıtlar şunlardır:

  1. Site genelinde tek bir tasarım kullanılacaktır. Bahsi geçen tasarım şu anda okumakta olduğunuz sayfadaki tasarımdır. Bunun dışında bir tasarım talebi alınmayacaktır.
  2. Site için kullanılabilecek modüller Bilgi Teknolojileri Direktörlüğü tarafından belirlenir, ve bu modüllerin sayısı kısıtlıdır. Bu modülleri görmek için, lütfen buraya tıklayınız.
  3. Websitesi güncellemeleri için desteğe ihtiyacınız olması durumunda, eğitimler düzenlenmektedir. Eğitim tarihleri mysite.ku.edu.tr sitesi üzerinden duyurulmaktadır. Eğitim talepleriniz için, lütfen buraya tıklayınız.Sadece bu sayfa üzerinden yaptığınız eğitim talepleri değerlendirilecektir.
  4. mysite.ku.edu.tr üzerinden hazırlanan sayfalar sadece İngilizce olarak desteklenmektedir.

Yukarıda bahsedilen kısıtlamalar birçok kullanıcı için bir problem teşkil etmemektedir. Site ayarlarının yeterli olmadığı durumlarda, PHP MySQL Hosting talebi yapabilirsiniz. Bu talep daha fazla teknik bilgi gerektirir, ancak bu sayede yararlanabileceğiniz web uygulamalarının da sayısı artar.

Kişisel web sitesi talepleriniz için track-it üzerinden bir iş talebi açabilirsiniz.

Drupal Web Sitesi Güncelleme Rehberi

Drupal bir web içerik yönetim sistemidir. Web içerik yönetim sistemleri kısaca CMS olarak adlandırılmaktadır. Drupal’de de diğer CMS’lerde olduğu gibi bir takım tanımlar ve kullanım özellikleri ortaktır. Herhangi bir CMS’e aşina olan bir kullanıcı ileride CMS ortamı değişse bile diğer CMS’e kolayca adapte olabilir. Bu nedenle bütün CMS’lerin çalışma mantığı aslında aynıdır: Web sitenizi kolay yönetilebilir kılmak. Ancak çoğu kullanıcı için amaç sadece web sitelerinin içeriklerini kolayca ve Internet’e erişebileceği her yerden güncelleyebilmektir. Her iki amacı da CMS’ler zahmetsizce yapabilmemizi sağlamaktadır.

Bir web sitesini oluşturan belirli bileşenler mevcuttur. Bunların birlikte oluşturduğu bütünü bizler web sitesi olarak tanımlamaktayız. Bunları çok detaylandırmadan sıralamak istersek:

  • Header – Sitenin logo ve/veya sloganının bulunduğu kısımdır. CMS’lerde bu kısım CMS temasında yer almaktadır. Bu bölümdeki değişiklikler sadece sitenin admini tarafından yapılabilir. Web editörü olan kullanıcılar değişiklik yapamazlar.
  • Menu – Sitede ziyaretçilerin dolaşabilmeleri için gerekli olan navigasyon bağlantılarıdır. Web editörü kullanıcılar tarafından Menülerde düzenleme yapmak mümkündür.
  • Content – Bu kısım sayfalarımızdaki içerikleri (metin, görsel, bağlantılar vb.) barındıran alandır. Web editörü olan kullanıcıların en fazla güncelleme yapmak isteyecekleri alandır.
  • Footer – Sitenin adres, iletişim-ulaşım bilgileri, rss, sosyal medya vb bağlantılarına erişim sağlayan, CMS temasında yer alan bir bölümdür. Burada da sadece sitenin adminleri değişiklik yapabilir. Web editörü kullanıların değişiklik yapamazlar.

Web sitenize giriş yapabilmek için web adresinizin sonuna user yazarak giriş ekranına geçilmelidir. Örnek olarak http://pr.ku.edu.tr sitesinde giriş yapmak için yazacağımz adres satırı http://pr.ku.edu.tr/user şeklindedir. http://crd.ku.edu.tr web sitesi için: http://crd.ku.edu.tr/user şeklindedir.

Siteye Novell network kullanıcı isminiz ve parolanızla girebilirsiniz. Ayrıca bir parola tanımlanmamaktadır. Unutulmaması gereken nokta, bir siteye giriş yaptığınızda güncelleme veya değişiklikler yapabilmeniz için o siteye özel tanımanlanmış bir kullanıcı hesabınızın olması gerektiğidir. Eğer sitede kullanıcı hesabınız bulunmuyorsa gerektiği takdirde lütfen IT departmanına trackit açarak kullanıcı hesabı açılmasını talep ediniz.

Giriş yapmanızdan sonra karşınıza gelecek olan ekranda kullanıcıza ait özet bir bilgi gelecektir. Bu sayfa sadece siz giriş yaptığınızda karşınıza gelmektedir. Burada menü üzerinden dilediğiniz sayfaya geçebilir, sitede gezinmeye devam edebilirsiniz.

Siteye giriş yapmanızla beraber site menüsünün devamında kullanıcıya ait bir Drupal navigasyon menüsü gözükür. Drupal sitenizdeki içerik oluşturma-yönetme, menü-item oluşturma ve yönetme gibi işlemlerinizi buradaki bağlantıları kullanarak yapabilirsiniz. Logout yaptığınızda bu menü kaybolacaktır.

Eğer içerik yönetim sayfasına erişmek isterseniz, Drupal menüsünden Administer > Content adımından varsa daha önce oluşturulmuş içeriklerinizin listesine ulaşabilirsiniz. İçerikle ilgili yapılabilecekleri genel olarak iki başlık altında toplayabiliriz.

  • Yeni içerik sayfaları oluşturulması
  • Mevcut sayfaların içerik düzenlemesi-güncellemesinin yapılması

Yeni içerik oluşturmak için, kullanıcı girişi yapmanızla beraber menüye eklenen Drupal navigasyon menüsündeki ‘Create Content’ (yeni içerik oluştur) bağlantısını kullanabilirsiniz. Bu bağlantı sizi ne tür bir içerik oluşturduğunuzu soran bir sayfaya taşır. Burada daima ‘Page’ seçerek ilerlemelisiniz. Bundan sonra gelen sayfada öncelikle yapılması gereken içeriğe ait istenen bilgilerin girilmesi olmalıdır. Bu bilgiler Title (Başlık) ve Language (Dil) başlıkları altından girilebilir. Title kısmına mutlaka bir içerik başlığı yazılmalıdır, boş bırakılamamaktadır. Title sizin oluşturduğunuz içeriği daha sonra ararken bakacağınız sayfa ismidir. Bu nedenle sayfanın içeriğini en doğru ifade eden şekilde bir başlık oluşturmanız yararlı olacaktır. Ayrıca bu kısıma girdiğiniz başlık metni, ziyaretçiler sayfanızı ziyaret ettiğinde tarayıcı penceresinin üzerine gözükecektir. Dolayısıyla sayfaya gelen ziyaretçiler sayfanızı bookmark’ladığında da yine burada yazanlar bookmark’a geçecektir.

Oluşturacağınız title kısmını tanımladıktan sonra sayfanın dili hangi dilde ise ilgili seçeneği seçiniz. Bir dil mutlaka seçilmelidir, İngilizce ya da Türkçe’nin bir önceliği yoktur, dilediğiniz içeriği önce yaratabilirsiniz. Sadece unutulmaması gereken konu, eğer web siteniz iki dilli ise (İngilizce ve Türkçe) sayfanızı hangi dilde oluşturursanız oluşturun sonrasında mutlaka diğer dil için de ‘Translate’ adımından bir sayfa oluşturulması gerektiğidir. Aksi halde ziyaretçi dil seçeneğini değiştirdiğinde görüntülenemeyen sayfalarla karşılaşacaktır. Translate adımını detaylıca dökümanın ilerleyen kısımlarında bulabilirsiniz.

Burada normalde kapalı gelen, ancak tıklayarak açabildiğiniz bir ek ayar menüsü göreceksiniz: Menu settings

Menu settings kısmında içeriğinizi oluştururken aynı zamanda menüye menü item olarak da eklemek istiyorsanız (içeriğinizi ilk aşamada menüye eklemeyip bu işlemi sonraya da bırakabilirsiniz, tamamen size kalmış opsiyonel bir ayarlamadır) buradan içeriğin menüde yer alacak başlığı girebilir ve ‘Parent Item’ ı seçebilirsiniz. Parent Item ise, menü başlığınızın hangi menü başlığı altında olacağını belirler. Örneğin, iki dilli bir sitedesiniz ve ingilizce bir sayfa oluşturuyorsunuz. Bu aşamada elinizde sizin için oluşturulmuş iki menü bulunacaktır. Örneğimizde bunların PR ve PR TUR olduğunu varsayalım. İngilizce bir içerik oluştururken menü item da oluşturmak isterseniz Parent Item olarak PR seçtiğinizde yeni sayfa PR genel menüsünün en altına yeni başlık olarak eklenecektir. Eğer Türkçe bir sayfada iseniz, aynı işlemde PR TUR seçebilirsiniz, böylece Türkçe menü altında yer almış olur. Buradan yaptığınız seçimleri daha sonra Menü yönetimi yaptığımız yerden (Administer > Menus) dilediğiniz gibi düzenleyebilirsiniz. Bu konuyu menülerin yönetimi kısmında detaylı olarak bulabilirsiniz.

Sayfaya yerleştireceğiniz bütün içerikleri tamamen buradaki editör ekranında oluşturabilir ya da word dosyası gibi başka bir kaynaktan kopyala-yapıştır yapabilirsiniz. Kopyala-yapıştır işlemiyle metin taşıdığınızda unutulmaması gereken nokta içeriği yapıştırdıktan sonra ilk olarak bütün metni mouse ile seçerek ‘Remove formating’ (silgi düğmesi) tıklamak ve böylece metni tamamen formatsız düz metin haline getirmektir. Bunu yapmazsanız her oluşturduğunuz sayfa web sitenizin standart font tanımından farklı görünecek ve iyi bir izlenim vermeyecektir.

Son olarak URL path setting çok önemli bir ayardır. Bu kısmı atlamayıp sayfamızı oluştururken bir alias (takma ad) vermek daha sonra bu sayfaya erişirken büyük kolaylık sağlayacaktır. Burada gireceğimiz alias tarayıcının adres satırında gözükecek olan bir URL olacağından Türkçe karakter ve boşluk kullanmadan, boşluk gereken yerler olursa ‘ – ‘ (tire) işareti kullanarak tanımlanmalıdır.

Herşey hazır ise artık sayfamızı an altta bulunan ‘Preview’ (Ön izleme) düğmesi ile test edebilir, ya da istersek direkt olarak ‘Save’ düğmesini kullanarak sisteme kaydedebiliriz.

Mevcut sayfalarda içerikleri düzenlemek için de kullanıcı isminizle siteye giriş yapmanızdan sonra sayfa içeriklerinin üzerinde göreceğiniz ‘Edit’ düğmesini kullanabilirsiniz. Edit düğmesi sizi Drupal’deki içerik düzenleme ekranına götürecektir. Burada karşınıza yeni içerik oluşturuken gelen ekran çıkar, ancak Title,Language vb gibi ayarlamalar yapılmış olacağı için doğruca içerik alanına geçerek düzenlemeye başlayabilirsiniz. Bütün içerik düzenleme işlemlerinizin bitmesinden sonra dilerseniz kaydetmeden önce ‘preview’ (ön izleme) yapabilir ve sayfanızın nasıl göründüğünü test edebilirsiniz.

Eğer sayfa hazırsa ‘save’ (kaydet) düğmesiyle değişikliklerinizi sisteme kayıt edebilirsiniz. Yine içeriklerinizi word gibi farklı bir kaynaktan taşırken ‘Remove Formating’ işlemi yapmayı unutmayınız.

Ek Bilgi: Remove formating yerine kullanabileceğiniz alternatif bir yol da; Notepad uygulaması kullanmaktır. Notepad’i açarak Word’den kopyaladığınız metni içerisine yapıştırabilir, sonra hiçbir işlem yapmadan tekrar metni seçerek kopyalar ve tekrar Drupal’deki editöre yapıştırırsanız yine format temizlemesi yapmış olursunuz.

Drupal CMS’te Dosyalar ve Görsellerin Yönetimi

Bu konu da yine içerik güncelleme ile ilgili olduğundan burada bahsetmekte yarar var. Bilgisayarınızda bulunan fotoğraflar, word, excell, powerpoint veya pdf gibi dosyaları içeriklerinizde kullanmanız mümkün. Görselleri sayfanıza ekleyebilir, diğer dosya türlerine ise sayfanızdan indirilebilmesi için bağlantı verebilirsiniz.

Drupal CMS’de her web sitesinin kendisine ait bir dosya alanı mevcuttur. İçerik oluşturduğunuz editör alanında kullanacağınız dosyaları veya görselleri öncelikle sisteme yüklemelisiniz (Upload). Örnek olarak sayfamızda bir pdf dosyasına bağlantı vereceğimiz zaman, yapmamız gereken işlem; bağlantı ekleme düğmesine tıklamak (insert/edit link) ve ‘Browse server’ düğmesini (Sunucuyu gez) tıklayarak Drupal’deki dosya alanımızı görüntülemektir. Burada ‘Upload’ tıklayarak dosya yükleme penceresini açabilir, ‘Browse’ (Gözat) düğmesi ile dosyamızı bilgisayardan seçebilir ve sonrasında pencerenin en altındaki ‘Upload’ düğmesini tıklayarak bulunduğumuz dizine dosyamızı yüklemiş oluruz.

Unutulmaması gereken nokta, soldaki dosya alanınızı gösteren panelde hangi klasörü seçmişseniz yükleyeceğiniz dosya o klasörün içerisine yüklenecektir. Bu kısımda dilediğiniz dizine geçebilir, ihtiyacınız varsa yeni klasör oluşturabilirsiniz. Dosyalarınızı silmek (Delete), yüklemiş olduğunuz görselleri yeniden boyutlandırmak (Resize) gibi işlemleri de yine bu ekranda yönetebilirsiniz.

İçerik yönetimi için Drupal menüsünden Administer > Menus adımını takip ederek yönetim sayfasına gelebilirsiniz. Her web sitesinin içeriklerinin ziyaretçileri tarafından gezilebilmesi için mutlaka bir menüye ihtiyacı vardır. Web siteniz Drupal CMS’te oluşturulurken bir menü admin kullanıcısı tarafından oluşturulur. Eğer web sitenizde iki dil varsa, hem İngilizce hem de Türkçe menüler oluşturulmuştur. Örneğin PR web sitesinde PR ve PR TUR şeklinde iki menü oluşturulmuştur. PR İngilizce menünüz iken, PR TUR Türkçe menü olarak tanımlanmıştır.

Menülerin içerisindeki bağlantıların her birine menu item denmektedir. Bir menünün içerisine dilediğiniz zaman yeni menu item ekleyebilirsiniz, var olanlardan dilediklerinizi silebilirsiniz.

Örneğin menünüze yeni bir bağlantı (menu item) eklemek istiyorsunuz:

Hangi dildeki menüye ekleyecekseniz, Administer > Menus > ‘Menünüzün ismi’ adımından oraya ilerleyin. (Türkçe ya da İngilizce menüyü seçebilirsiniz. Burada göreceğiniz Primary links, Secondary links, Navigation vb diğer menüler Drupal’in oluşturduğu standart menülerdir, herhangi bir değişiklik yapmanıza gerek yoktur.)

Yukarıdaki ‘Add item’ sekmesini tıklayın, gelen sayfa yeni menü başlığı ekleyeceğimiz yer olacak.

Bu ekranda Path kısmı web sayfasının adresi olduğundan, mesela bir dış siteye bağlamak için bu alana http://www.google.com.tr gibi bir URL adresi girebilir veya içeriğimizi Drupal’de oluşturmuşsak ve o sayfaya bağlayacaksak o zaman bu alana içerik ayarlarında URL Path Settings adımında tanımladığımız URL alias ‘ı girebiliriz.

Menu link title alanında da menünüzün başlığını yazıyoruz, menüde nasıl yer almasını istiyorsak Türkçe karakter, boşluk farketmeksizin oluşturabiliriz.

Description menu link title ile aynı şeyi yazabilir ya da tamamen boş bırakabilirsiniz.

Enabled check box şeklinde bir ayar, burada eğer işareti kaldırırsanız menünüz tanımlanmış ve siz yönetim sayfasında görmeye devam eder olursunuz. Ancak ziyaretçileriniz siteyi gezerken bu başlığı göremez. Yani başlığı yayına kapatmış olursunuz.

Expanded check box ise menünüzün alt başlıkları olduğu durumlarda doğrudan açık veya kapalı olarak gelmesini ayarlamanızı sağlar. Olduğu gibi bırakabilirsiniz.

Parent item hangi başlığın altında yer aldığını ayarlamanızı sağlar, buradan İngilizce veya Türkçe menünüzün ismini seçebilirsiniz şimdilik, detaylı olarak başlıkları sıralama veya başka başlıkların altına alma gibi işlemleri ise daha pratik yapabileceğimiz bir ekran bulunmakta.

Weight kısmında herhangi bir değişiklik yapılmasına gerek yoktur.

Language kısmında mutlaka bir dil seçmeliyiz. Eğer eklemekte olduğumuz menu item Türkçe ise burada Türkçe’yi seçmemiz gerekiyor, değilse İngilizce’yi.

Herşey hazırsa son olarak ‘Save’ düğmesinden kaydederek çıkabiliriz.

Menü başlıklarında (menu items) düzenleme yapılması

Menü başlıklarımızı tanımlayıp kaydettikten sonra sıralamalarında değişiklik yapmak gerektiğinde ya da bir başlığı bir başka başlık altına taşımak gerektiğinde bu işlemleri kolayca yapabilmek mümkün. Bunun için Administer > Menus > ‘Menünüzün ismi’ adımından ilerlediğinizde karşınıza menü başlıklarınızın sıralandığı sayfa gelecektir. Burada satır başlarında göreceğiniz tutmaçlar sayesinde mouse ile tıklayıp tuşu bırakmadan yukarı-aşağı yönlü hareket ederseniz sıralamayı, sağa-sola hareket ederseniz altlık-üstlük ilişkisini değiştirebilirsiniz.

Ayrıca yine bu ekranda menü başlığınızı Enable-Disable edebilir, Expanded konuma getirebilir (eğer alt başlıklar içeriyorsa), gerekirse menü başlığını satır sonundaki ‘Delete’ bağlantısına tıklayarak silebilirsiniz. Eğer bağlantıda değişiklik yapmak isterseniz ‘Edit’ bağlantısını tıklayarak menü başlığının detaylarını görebilir, buradan path (url adresi) değişikliği yapabilirsiniz. Diğer işlemleri yine bu ekrandan yapmanız da mümkündür.